fbpx
Jaspaertstede 26, 9950 Waarschoot
09/395.10.80
team@eigenwijsjes.be

Processen in kaart brengen, ook een uitdaging voor jou?

Processen in kaart brengen, ook een uitdaging voor jou?

De levenslijn van het bedrijfsleven bestaat uit processen.
Niet elke organisatie besteedt voldoende tijd en moeite aan het optimaliseren van deze processen.

Bedrijfsprocessen bestaan uit een reeks van logisch gerelateerde taken die als doel hebben tot een bepaald bedrijfsresultaat te komen. We delen bedrijfsprocessen in drie grote categorieën in:

  • Operationele processen: dit zijn de meest belangrijke, want hiertoe behoort elk proces dat te maken heeft met inkomsten binnenbrengen.
  • Managementprocessen: met deze wil je een overzicht bewaren over de operationele processen. Het gaat hierbij vaak over budget- of kwaliteitscontrole.
  • Ondersteunde processen: deze maken de cirkel rond en houden regelgeving, boekhouding en personeelszaken op orde.

Maar hoe breng je al deze processen in kaart?

GEEN NOOD, wij helpen je in enkele stappen op goede weg!

1. Wat wil je bereiken?

Dit is de belangrijkste vraag om jezelf te stellen. Ga op zoek naar “waar je naar toe wil” en ”wat je wil bereiken”. Je moet dus weten wat jouw bedrijf wil bereiken en alle processen oplijsten die voorkomen in jouw organisatie. Je verzamelt, zoals een goede speurneus, de informatie die nodig is om tot de oplossing te komen.

Om de bedrijfsprocessen, die samenhangen met jouw doelstelling, te identificeren ga je op zoek naar:

  • Wat kan beter?
  • Welke problemen wil je aanpakken?

2. Hoe zijn de processen verbonden?

Processen beïnvloeden nu eenmaal elkaar! Ga voor elk proces na hoe het verbonden is met andere processen.

Bijvoorbeeld voor het productieproces is het bevoorradingsproces van goederen en materialen cruciaal om dit correct te laten verlopen. Het productieproces heeft dan op zijn beurt invloed op het logistiek proces. Als het product niet op tijd of in de juiste hoeveelheid kan afgewerkt worden, dan zal het ook niet op tijd en in de juiste hoeveelheid verkocht kunnen worden.

3. Wie betrekken?

We raden sterk aan om per proces ook de belanghebbenden te betrekken. Definieer wie de medewerkers zijn die het proces in goede banen leiden, aangezien zij dagelijks met het betreffende proces werken hebben ze heel wat ideeën om de processen te optimaliseren.

4. Wat optimaliseren?

Nu komt het cruciale moment: welke bedrijfsprocessen wil je optimaliseren? Eens je dit beslist hebt, ben je klaar om de volgende stap te zetten: het in kaart brengen van elk proces in zijn huidige vorm.

5. Hoe in kaart brengen?

Nu je alle processen geïdentificeerd hebt, en je weet wat de verbanden en de invloeden tussen de verschillende bedrijfsprocessen zijn, kan je beginnen met een overzicht op te stellen.

Voorkom verwarring bij elk proces door de details in kaart te brengen. Het belangrijkste is dat je alle processen met de onderlinge verbanden duidelijk weergeeft, zodat je er makkelijk naar kan teruggrijpen.

Stel de projectdoelen vast en definieer de teamrollen eenvoudig met een procesdiagram. Deel objecten en hun verbanden in om mogelijke hiaten, knelpunten of overlappingen in een workflow of overzicht van een waardestroom te identificeren.

Stel vast welke elementen moeten veranderen of worden verbeterd om aan de normen te voldoen.

Heb je vragen rond “procesoptimalisering”, contacteer ons gerust.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nu bellen

Cookie Policy